Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

Stoppen met slechte gewoontes doe je zo

Werk / Privé
Slechte gewoontes hebben we allemaal. Ze maken vaak ongemerkt deel uit van je dagelijkse routine. Door deze onvruchtbare patronen te doorbreken, kun je heel wat positiviteit, energie en effectiviteit winnen. Stoppen met slechte gewoontes is niet altijd makkelijk. Dit artikel helpt je deze te herkennen en om te buigen. 
 
1. In de ban zijn van Social Media
 
Ga jij met Social Media slapen en sta je er 's morgens weer mee op? Dat is niet bevorderlijk voor je nachtrust of een goed begin van je dag. Leg je smartphone of tablet op zulke momenten weg, maar ook als je met iemand in gesprek bent. Geniet van het moment en elkaars gezelschap. Je meldingen uitzetten vermindert de verleiding om continu naar je scherm te turen.
 
2. Geen aandacht besteden aan je uiterlijk
 
Een verzorgd uiterlijk is een belangrijk onderdeel van je professionele houding. Hiermee laat je niet alleen bij anderen een goede indruk achter, maar het helpt jou ook meer gefocust te zijn en zelfverzekerder uit de hoek te komen. 
 
3. Je verliezen in gepieker
 
Piekeren is zonde van je energie en gemoedsrust. Je besteedt immers onnodig veel aandacht aan zaken waarover je geen controle hebt. Bovendien leidt het af van wat er aan de hand is in het hier en nu, waardoor je misschien belangrijke zaken mist. Doe wat je kunt als je iets aan een situatie kunt veranderen, maar laat het daarna zo snel mogelijk weer los.
 
4. Te weinig discipline hebben
 
Stoppen met slechte gewoontes vraagt om een beetje discipline. Geef jij je goede voornemens bij iedere verleiding meteen op? Wees dan wat strenger voor jezelf en hou vol. Dit geeft je uiteindelijk een veel beter gevoel dan die bevrediging van je behoeften op de korte termijn.
 
5. Te meegaand zijn
 
Merk je dat je eigenlijk altijd meegaat in de plannen van anderen, terwijl deze voor jou niet altijd goed zijn? Spring dan bewuster om met je eigen doelen en laat je er wat minder snel van afbrengen. Kom ook zelf eens met een voorstel.
 
6. Te weinig bewegen
 
Aan het einde van een lange werkdag lijkt je zetel een stuk uitnodigender dan de sportschool. Zet jezelf toch even over je vermoeidheid heen. Je zult zien dat je energie weer begint te vloeien zodra je in beweging bent.
 
7. Negatieve relaties voeden
 
Merk je dat je weinig energie hebt als je met bepaalde vrienden tijd hebt doorgebracht? Roept die ene collega steeds weer negatieve gevoelens bij je op? Probeer je contact met hen dan eens te minimaliseren en besteed je aandacht liever aan mensen die je steunen en inspireren. 
 
8. Vastzitten in je comfortzone
 
Je comfortzone voelt lekker veilig. Maar geprikkeld worden door iets nieuws is ook heel belangrijk. Probeer dus eens een andere hobby, spreek die interessante onbekende aan of bezoek dat nieuwe café. Geniet van het verfrissende gevoel dat stoppen met slechte gewoontes met zich meebrengt.
 
Als jobstudent ten laste van je ouders: hoe zit dit?

Als jobstudent ten laste van je ouders: hoe zit dat?

Als student krijg je een eigen inkomen, waardoor het belastingvoordeel van je ouders mogelijk vermindert. Wat is de wettelijke grens?

Lees meer

Qualitytime met de kinderen voor werkende ouders #ouderschapsverlof

Nood aan wat meer tijd voor je kinderen? Opteer dan voor ouderschapsverlof. Een woordje uitleg nodig? Lees dan zeker verder.

Lees meer

Welke job past bij jou?

Hmm.. Welke job past bij jou en bij welke job pas jij? Een beroepskeuzetest kan misschien helpen, maar soms is outside the box denken al voldoende om de juiste job te vinden!

Lees meer

Minder e-mails dankzij deze vijf tips

Wie blij wordt van e-mailen, leest dit beter niet. 5 tips voor wie voorgoed van een overvolle inbox af wilt komen.

Lees meer