Nieuwsbericht

konvert-header-33

Communiceren op de werkvloer: de do's en don'ts

21-11-2018

Goede communicatie is essentieel binnen ieder bedrijf. Je wilt ideeën uit kunnen wisselen en taken moeten duidelijk overgebracht worden. Het is alleen niet altijd even makkelijk om duidelijk en correct te communiceren op de werkvloer. Iedereen heeft een eigen stijl, verschillende normen en mogelijk ook andere verwachtingen. Dit zijn de do's en don'ts voor communicatie op de werkvloer.

Houd het simpel
 
De kunst van goede communicatie is eenvoud. Vaak laten we ons afleiden door alles wat er om ons heen gebeurt. Dat is niet nodig, want niets werkt zo goed als heldere communicatie. Zeg daarom duidelijk wat je denkt, maak je verhaal niet te lang en vermijd details die er niet toe doen. Zo weet je zeker dat je doeltreffend kunt samenwerken met je collega's. Zorg er bovendien voor dat je je emoties onder controle houdt. We zijn allemaal weleens emotioneel, waardoor we zaken niet meer helder kunnen zien. Probeer je vooral te laten leiden door je gedachten, want zo blijf je bij de kern van datgene wat je wilt communiceren.
 
Wees altijd eerlijk
 
Vind je het lastig om het achterste van je tong te laten zien op de werkvloer? Dat is begrijpelijk, maar nergens voor nodig. Vaak houden we ons in wanneer we aan het werk zijn, want we willen niemand tegenspreken of ondermijnen. Toch moet je altijd eerlijk zijn, zelfs tegen je baas. Laat je mening horen en toon aan dat je assertief kunt zijn. Werkgevers zijn juist op zoek naar personeel dat niet bang is om ideeën uit te wisselen. Houd het natuurlijk wel altijd netjes en professioneel, want alleen zo komt de inhoud van je boodschap goed over.
 
Zoek het juiste kanaal
 
In deze digitale wereld zijn er talloze manieren waarop je met anderen kunt communiceren. Maar wanneer is het tijd voor een telefoontje, e-mail of persoonlijk gesprek? Er zijn een aantal vuistregels die je in gedachten kunt houden. Moet je een moeilijk onderwerp bespreken? Doe dit dan altijd persoonlijk. Korte vragen en verzoekjes kan je het beste via de telefoon bespreken. Stuur vervolgens een e-mail, zodat je alle informatie ook zwart op wit hebt.
 
Modern communiceren
 
De millennials beginnen de werkplek binnen te stromen. Dat betekent dat er ook nieuwe vormen van communicatie gebruikt worden. Sociale media worden geïntroduceerd, maar een andere manier van spreken wordt ook gebruikelijk. Denk bijvoorbeeld aan vrolijke emoji's of grappige gifjes. Je komt ze de laatste tijd steeds vaker tegen, vooral binnen jonge bedrijven. Vraag jezelf wel af wanneer deze manier van praten geschikt is. Een gifje is prima voor collega's onderling, maar minder geschikt wanneer je een potentiële klant wilt benaderen.
konvert-communiceren
konvert blog cv basics

Tips bij het solliciteren voor wie al een tijdje zonder werk zit

Het vinden van een job kan lastig zijn. Hoe langer het duurt voordat je wordt aangenomen, hoe moeilijker het is om positief te blijven. Terwijl positief blijven juist zo belangrijk is bij het vinden van een job.

Lees meer
konvert valkuilen

Vijf goede voornemens en hoe je ze kunt realiseren

Ken je dat gevoel? Na een vakantie of aan het begin van een nieuw jaar barst je weer van de goede voornemens. Deze keer ga je alles anders doen!

Lees meer

Dit zijn de vier valkuilen om rekening mee te houden bij jouw job

Of je nu een nieuwe job hebt of al jaren voor dezelfde baas werkt: iedereen heeft zo zijn persoonlijke valkuilen. Dit zijn problemen waar je keer op keer tegenaan loopt en die je zelfs kunnen belemmeren wanneer je nieuwe dingen wilt bereiken.

Lees meer
konvert-blog-solliciteren

Is de tijd van het klassieke sollicitatiegesprek voorbij?

Tijdens een sollicitatiegesprek wil een werkgever je beter leren kennen, maar lukt dat wel? Veel mensen weten precies wat ze moeten zeggen tijdens deze gesprekken. Ze hebben mooie antwoorden klaar, kunnen interessante anekdotes ...

Lees meer