Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

Communiceren op de werkvloer: de do's en don'ts

Jobs
Goede communicatie is essentieel binnen ieder bedrijf. Je wilt ideeën uit kunnen wisselen en taken moeten duidelijk overgebracht worden. Het is alleen niet altijd even makkelijk om duidelijk en correct te communiceren op de werkvloer. Iedereen heeft een eigen stijl, verschillende normen en mogelijk ook andere verwachtingen. Dit zijn de do's en don'ts voor communicatie op de werkvloer.

Houd het simpel
 
De kunst van goede communicatie is eenvoud. Vaak laten we ons afleiden door alles wat er om ons heen gebeurt. Dat is niet nodig, want niets werkt zo goed als heldere communicatie. Zeg daarom duidelijk wat je denkt, maak je verhaal niet te lang en vermijd details die er niet toe doen. Zo weet je zeker dat je doeltreffend kunt samenwerken met je collega's. Zorg er bovendien voor dat je je emoties onder controle houdt. We zijn allemaal weleens emotioneel, waardoor we zaken niet meer helder kunnen zien. Probeer je vooral te laten leiden door je gedachten, want zo blijf je bij de kern van datgene wat je wilt communiceren.

 

Kritiek op je werk? Zo ga je ermee om

 
Wees altijd eerlijk
 
Vind je het lastig om het achterste van je tong te laten zien op de werkvloer? Dat is begrijpelijk, maar nergens voor nodig. Vaak houden we ons in wanneer we aan het werk zijn, want we willen niemand tegenspreken of ondermijnen. Toch moet je altijd eerlijk zijn, zelfs tegen je baas. Laat je mening horen en toon aan dat je assertief kunt zijn. Werkgevers zijn juist op zoek naar personeel dat niet bang is om ideeën uit te wisselen. Houd het natuurlijk wel altijd netjes en professioneel, want alleen zo komt de inhoud van je boodschap goed over.
 
Zoek het juiste kanaal
 
In deze digitale wereld zijn er talloze manieren waarop je met anderen kunt communiceren. Maar wanneer is het tijd voor een telefoontje, e-mail of persoonlijk gesprek? Er zijn een aantal vuistregels die je in gedachten kunt houden. Moet je een moeilijk onderwerp bespreken? Doe dit dan altijd persoonlijk. Korte vragen en verzoekjes kan je het beste via de telefoon bespreken. Stuur vervolgens een e-mail, zodat je alle informatie ook zwart op wit hebt.
 
Modern communiceren
 
De millennials beginnen de werkplek binnen te stromen. Dat betekent dat er ook nieuwe vormen van communicatie gebruikt worden. Sociale media worden geïntroduceerd, maar een andere manier van spreken wordt ook gebruikelijk. Denk bijvoorbeeld aan vrolijke emoji's of grappige gifjes. Je komt ze de laatste tijd steeds vaker tegen, vooral binnen jonge bedrijven. Vraag jezelf wel af wanneer deze manier van praten geschikt is. Een gifje is prima voor collega's onderling, maar minder geschikt wanneer je een potentiële klant wilt benaderen.

 

Verder lezen: Tweeten en liken tijdens het werk, mag dat?

Diagnose: burn-out. Wat nu?

Burn-out? Je bent niet alleen. Het aantal blijft stijgen. Gelukkig weten we steeds beter hoe we het moeten overwinnen, herkennen en voorkomen.

Lees meer

Bore-out? Zo voorkom jij verveling!

Verveling = vervelend? Ja! Verveel jij je soms op het werk? Wat doe je dan? Share je tips in de comments!

Lees meer

20 minuten in de natuur is minder stress

Het is wetenschappelijk bewezen: een half uur in de natuur kan je stressniveau aanzienlijk doen dalen. Je weet wat je te doen staat in je middagpauze!

Lees meer

8 tips om elke werkdag 10.000 stappen te halen

En, hoeveel stappen heb jij vandaag al gezet? 10.000 stappen halen op een werkdag, het is niet evident. Wij hebben enkele tips voor jou om je target makkelijker te halen!

Lees meer