Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

4 interessante tips om medewerkers te stimuleren

Jobs

Na een deugddoende vakantie zijn heel wat medewerkers erg gemotiveerd om er opnieuw in te vliegen. Met hernieuwde moed starten ze opnieuw aan hun dagtaak. Niet zelden verdwijnt die als sneeuw voor de zon eens ze enige tijd aan de slag zijn. Helpt het als ik hen een hoger loon aanbied?

Geld is niet de beste motivator. Een te laag loon werkt demotiverend. Maar verkeerdelijk gaan we ervan uit dat een hoger loon dan wel motiverend zal werken. Dat klopt, deels en zeer tijdelijk. Medewerkers enkel en alleen stimuleren aan de hand van meer geld: er zijn betere manieren. 

Schrik om je werk te verliezen is nog zo eentje. Dat is géén motivator en werkt allesbehalve stimulerend. Werkgevers hopen soms om op die manier medewerkers voor lange tijd aan zich te binden. Een uiterst contraproductieve manier. Dat moet toch beter kunnen?

 

1. Laat de medewerker groeien

De beste stimulans halen heel wat medewerkers uit zichzelf. Ze voelen zich geruggesteund en zijn bereid the extra mile te gaan. Dat komt omdat:

- ze zich gewaardeerd voelen

  ze krijgen erkenning voor hun inspanningen

  ze worden goed behandelend door oversten en collega’s

  ze zijn terecht fier op hun inspanningen

  

2. Wil je betrokkenheid? Betrek je medewerkers

Is het niet heerlijk wanneer een team door het vuur gaat voor het bedrijf? Om die betrokkenheid te verkrijgen, betrek je maar best jouw medewerkers. Dit kan je doen door transparant te  communiceren. Waarom moeten ze een inspanning leveren of een taak voltooien?

Wie weet wat er van zich verwacht wordt én waarom, die zal sneller gemotiveerd zijn om mee te werken.

 

3. Voorzie de nodige middelen

Voor het halen van een doel of een mijlpaal is het belangrijk dat teamleden voelen dat ze de juiste tools voor handen hebben. Van kwalitatieve bedrijfsuniformen tot de nieuwste software.
Maak zo’n doel ook niet te groot. Onderverdelen in kleine behapbare mijlpalen kan helpen om het streven van het team te vergemakkelijken.

 

4. Hou de vinger aan de pols

Detecteer snel eventuele problemen binnen een groep. Een brand blus je immers ook zo snel mogelijk. Continue bijsturing is onderdeel van de dagtaak van een werkgever. Feedback geven,  complimentjes uitdelen maar ook al eens her en der op de vingers tikken. Daar raakt echt niemand minder gemotiveerd door.

Steeds vaker lassen bedrijven beloningsmomenten in. Bij het binnenrijven van een project, het behalen van een belangrijke doelstelling of omdat er wat leuks voorgevallen is, organiseren  werknemers een verrassingsontbijt of een gezellig etentje. Ze versterken de cohesie van de groep en stimuleren werknemers steeds opnieuw

Wat zijn naast geld de belangrijkste motivatoren voor millennials?

De generatie millenials zijn gekend als jobhoppers. Wil je hen toch in jouw organisatie aan de slag houden? Ontdek hier hoe je daarin slaagt.

Lees meer

Heb jij wat nodig is om te groeien binnen jouw onderneming?

Komt een promotie maar niet op jouw pad? Sleep die sneller in de wacht met deze 7 makkelijke stappen om te groeien binnen jouw onderneming.

Lees meer

Top 3 knelpuntberoepen

Knelpuntberoepen, wat zijn het en hoe ontstaan ze? Lees er hier alles over.

Lees meer

50-plussers op de werkvloer? Vijf vooroordelen ontkracht

50-plussers duur, out en niet flexibel? Met deze tips overtuig je (jezelf en) je werkgever dat op werken geen leeftijd staat.

Lees meer