Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

4 interessante tips om medewerkers te stimuleren

Jobs

Na een deugddoende vakantie zijn heel wat medewerkers erg gemotiveerd om er opnieuw in te vliegen. Met hernieuwde moed starten ze opnieuw aan hun dagtaak. Niet zelden verdwijnt die als sneeuw voor de zon eens ze enige tijd aan de slag zijn. Helpt het als ik hen een hoger loon aanbied?

Geld is niet de beste motivator. Een te laag loon werkt demotiverend. Maar verkeerdelijk gaan we ervan uit dat een hoger loon dan wel motiverend zal werken. Dat klopt, deels en zeer tijdelijk. Medewerkers enkel en alleen stimuleren aan de hand van meer geld: er zijn betere manieren. 

Schrik om je werk te verliezen is nog zo eentje. Dat is géén motivator en werkt allesbehalve stimulerend. Werkgevers hopen soms om op die manier medewerkers voor lange tijd aan zich te binden. Een uiterst contraproductieve manier. Dat moet toch beter kunnen?

 

1. Laat de medewerker groeien

De beste stimulans halen heel wat medewerkers uit zichzelf. Ze voelen zich geruggesteund en zijn bereid the extra mile te gaan. Dat komt omdat:

- ze zich gewaardeerd voelen

  ze krijgen erkenning voor hun inspanningen

  ze worden goed behandelend door oversten en collega’s

  ze zijn terecht fier op hun inspanningen

  

2. Wil je betrokkenheid? Betrek je medewerkers

Is het niet heerlijk wanneer een team door het vuur gaat voor het bedrijf? Om die betrokkenheid te verkrijgen, betrek je maar best jouw medewerkers. Dit kan je doen door transparant te  communiceren. Waarom moeten ze een inspanning leveren of een taak voltooien?

Wie weet wat er van zich verwacht wordt én waarom, die zal sneller gemotiveerd zijn om mee te werken.

 

3. Voorzie de nodige middelen

Voor het halen van een doel of een mijlpaal is het belangrijk dat teamleden voelen dat ze de juiste tools voor handen hebben. Van kwalitatieve bedrijfsuniformen tot de nieuwste software.
Maak zo’n doel ook niet te groot. Onderverdelen in kleine behapbare mijlpalen kan helpen om het streven van het team te vergemakkelijken.

 

4. Hou de vinger aan de pols

Detecteer snel eventuele problemen binnen een groep. Een brand blus je immers ook zo snel mogelijk. Continue bijsturing is onderdeel van de dagtaak van een werkgever. Feedback geven,  complimentjes uitdelen maar ook al eens her en der op de vingers tikken. Daar raakt echt niemand minder gemotiveerd door.

Steeds vaker lassen bedrijven beloningsmomenten in. Bij het binnenrijven van een project, het behalen van een belangrijke doelstelling of omdat er wat leuks voorgevallen is, organiseren  werknemers een verrassingsontbijt of een gezellig etentje. Ze versterken de cohesie van de groep en stimuleren werknemers steeds opnieuw

Kleuren is goed voor je gezondheid

Voel je wat stress of gejaagdheid? Neem een kleurboek en kleur de stress van je af!

Lees meer

Dit is waarom maandag een rotdag is

Veel mensen ervaren maandag als een echte rotdag. Dat is niet helemaal verwonderlijk, als je leest waarom...

Lees meer

Het succes van telaatkomers

Uit onderzoek blijkt dat laatkomers succesvol zijn. Mensen die vaak te laat komen, hebben vele kwaliteiten.

Lees meer

Digitalisering: een vooruitgang voor uitzendkracht en uitzendconsulent

Philippe De Backer, federaal minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, bracht een bezoek aan de Konvert-collega's van Konvert Antwerpen. Een hele eer!

Lees meer