Telefoneren. Velen hebben er wat schrik voor. Toch is de telefoon een heel belangrijk communicatiemiddel in het dagelijkse leven. En al zeker in een professionele context. Wil jij graag jouw telefoonskills perfectioneren? Wij geven je enkele handige tips en tricks waarmee je onmiddellijk aan de slag kunt.

1. Plan jouw telefoongesprekken in je agenda
Als je niet zo'n fan bent van telefoneren dan leg je dit taakje waarschijnlijk al snel eens aan de kant. Vermijd echter uitstelgedrag. Hoe dan? Plan een blok in je agenda in en neem op dat moment het heft in handen. Zo ben je er ook sneller vanaf.
2. Bereid je voor met kernwoorden
Schrijf op voorhand enkele kernwoorden op. Zo heb je niet alleen een duidelijke houvast voor een helder verhaal. Het geeft je zelfvertrouwen ook een boost waardoor de persoon aan de andere kant van de lijn je minder snel uit je lood kan slaan.
3. Onthou de naam van de beller
Wie heb je aan de lijn? Zorg dat je goed weet met wie je praat. Door af en toe de naam van de beller te laten vallen, maak je het telefoongesprek hechter en persoonlijker. Schrijf de naam van de beller op als je hem niet kunt onthouden.

4. Luister
Het lijkt een logische en overbodige tip, maar toch is het nodig om deze nog eens te herhalen. Je hoeft niet na te denken over wat je zo meteen gaat zeggen. Luister naar wat je gesprekspartner vertelt en speel daarop in. Door bevestigende en instemmende geluiden te maken, maak je duidelijk dat je aan het luisteren bent.
5. Herhaal, herhaal, herhaal
Herhaal op het einde van het gesprek kort even wat de ander verteld heeft. Je benadrukt op die manier dat je geluisterd hebt. Je checkt hiermee of je alles wel goed begrepen hebt en het helpt je om de inhoud van het gesprek beter te onthouden.
6. Spreek met de juiste toon
Wist je dat telecommunicatie voor 55% uit stemgeluid bestaat en maar 38% om de inhoud gaat? De overige 7% gaat om lichaamstaal. Probeer daarom vooral op een ontspannen en beheerste manier het gesprek te voeren. Zo hang je zelfverzekerd en met een positieve houding aan de lijn. Da's al meer dan het begin van een goed telefoongesprek.
7. Eindig positief
Afsluiten doen we met een positieve noot. Dit kan op heel wat verschillende manieren. Draag de groetjes over, wens je gesprekspartner een fijn weekend toe of complimenteer hem met een bepaald project. Zo creëer je een oprecht, beleefd en persoonlijk telefoongesprek. Zie je wel dat telefoneren zo erg toch niet is?
Ontvang jij graag meer handige weetjes om jouw professionele skills te perfectioneren? Volg ons op Facebook!