Nieuwsbericht

konvert-blog-slapen

Heb jij meer nachtrust nodig? Volg dan deze tip

12-12-2018

We hebben allemaal behoefte aan genoeg slaap. Zo kunnen we weer opladen na een drukke dag en hebben we genoeg energie voor ons werk, onze vrienden en onze hobby's. Helaas lukt het lang niet altijd om van deze welverdiende rust te genieten. Steeds meer mensen hebben last van slaapproblemen. Het is natuurlijk niet erg wanneer je een nachtje iets minder slaapt, maar het kan wel een probleem worden wanneer dit iedere nacht gebeurt. Ben jij iemand die nooit helemaal uitgerust wakker wordt? Er is één belangrijke tip waarmee jij ervoor zorgt dat je altijd als een blok in slaap valt. 

Ga altijd op hetzelfde moment slapen 
 
Het klinkt zo eenvoudig, maar dat is het voor veel mensen niet: ieder dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaan. We hebben het namelijk allemaal zo druk, dat het niet lukt om dit vaste ritme in onze dag te krijgen. Na een volle werkdag moet er nog gekookt worden, misschien heb je nog tijd nodig voor leuke dingen en moet het huishouden ook nog op orde worden gehouden. Het is dus niet gek dat we vaak op wisselende tijdstippen naar bed gaan. De volgende ochtend maakt de wekker je weer onverbiddelijk wakker. Is het weekend? Dan slaap je waarschijnlijk nog even uit, waardoor je dagelijkse ritme nog meer in de war raakt. 
 
Hoe werkt het? 
 
Eigenlijk is ons lichaam een geoliede machine. Je hebt het misschien niet altijd door, maar intern werkt alles volgens een strak schema. Dat is de reden waarom je het beste iedere dag op hetzelfde moment naar bed moet gaan. Je lichaam houdt namelijk van structuur. Onbewust maak je je al klaar voor het moment waarop je gaat slapen, zelfs wanneer je nog druk bezig bent met de laatste afwas van de dag. Hierdoor val je meteen als een blok in slaap, terwijl je normaal gesproken nog minstens een half uur onrustig zou zijn. Je geeft je lichaam de structuur die het nodig heeft, waardoor jij jezelf uiteindelijk een rustige nacht gunt. 
 
Hoe laat moet je naar bed? 
 
Er is geen perfecte tijd waarop we allemaal naar bed zouden moeten gaan. Iedereen is namelijk anders. Dat betekent dat sommige mensen echte nachtuilen zijn, terwijl anderen het beste functioneren wanneer ze om 7 uur alweer druk in de weer zijn. Vind jij het lastig om te bepalen hoe laat je naar bed moet? Baseer het dan op het moment waarop je moet opstaan. Ben jij binnen een kwartier op je werk en hoef je 's ochtends niet veel te ondernemen? Dan hoef je pas een uur voor je werk op te staan. Wanneer je je kinderen naar school moet brengen en het liefste uitgebreid ontbijt, heb je een uurtje extra nodig. Het is vooral belangrijk dat jij jezelf 's ochtends alle tijd geeft. Je hebt namelijk tijd nodig om echt wakker te worden, zodat je meteen goed kunt functioneren op je werk.
konvert-blog-moe
konvert-blog-solliciteren

Is de tijd van het klassieke sollicitatiegesprek voorbij?

Tijdens een sollicitatiegesprek wil een werkgever je beter leren kennen, maar lukt dat wel? Veel mensen weten precies wat ze moeten zeggen tijdens deze gesprekken. Ze hebben mooie antwoorden klaar, kunnen interessante anekdotes ...

Lees meer
konvert-blog-koud

Werk je in de kou? Zo houd je het vol

De winter is een bittere tijd voor veel harde werkers. Bouwvakkers, tuiniers en wegenmakers werken dag in, dag uit in de kou. Ook werknemers in een koude supermarkt of koelcel moeten het iedere dag weer ontgelden. Jammer, ...

Lees meer
konvert-blog-moe

Heb jij meer nachtrust nodig? Volg dan deze tip

We hebben allemaal behoefte aan genoeg slaap. Zo kunnen we weer opladen na een drukke dag en hebben we genoeg energie voor ons werk, onze vrienden en onze hobby's. Helaas lukt het lang niet altijd om van deze welverdiende rust te genieten.

Lees meer
konvert-blog-maak-een-todo

De balans tussen werk en privé: hoe doe je dat?

Een work/life balans: we willen het allemaal, maar hoe bereik je het? Het liefste willen we lekker werken, tijd doorbrengen met onze vrienden, aandacht hebben voor ons gezin en ook nog eens ons huishouden runnen. Wil jij je balans terugvinden? Volg dan deze zeven tips.

Lees meer