Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

Heb jij meer nachtrust nodig? Volg dan deze tip

Werk / Privé
We hebben allemaal behoefte aan genoeg slaap. Zo kunnen we weer opladen na een drukke dag en hebben we genoeg energie voor ons werk, onze vrienden en onze hobby's. Helaas lukt het lang niet altijd om van deze welverdiende rust te genieten. Steeds meer mensen hebben last van slaapproblemen. Het is natuurlijk niet erg wanneer je een nachtje iets minder slaapt, maar het kan wel een probleem worden wanneer dit iedere nacht gebeurt. Ben jij iemand die nooit helemaal uitgerust wakker wordt? Er is één belangrijke tip waarmee jij ervoor zorgt dat je altijd als een blok in slaap valt. 

Ga altijd op hetzelfde moment slapen 
 
Het klinkt zo eenvoudig, maar dat is het voor veel mensen niet: iedere dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaan. We hebben het namelijk allemaal zo druk, dat het niet lukt om dit vaste ritme in onze dag te krijgen. Na een volle werkdag moet er nog gekookt worden, misschien heb je nog tijd nodig voor leuke dingen en moet het huishouden ook nog op orde worden gehouden. Het is dus niet gek dat we vaak op wisselende tijdstippen naar bed gaan. De volgende ochtend maakt de wekker je weer onverbiddelijk wakker. Is het weekend? Dan slaap je waarschijnlijk nog even uit, waardoor je dagelijkse ritme nog meer in de war raakt. 
 
Hoe werkt het? 
 
Eigenlijk is ons lichaam een geoliede machine. Je hebt het misschien niet altijd door, maar intern werkt alles volgens een strak schema. Dat is de reden waarom je het beste iedere dag op hetzelfde moment naar bed moet gaan. Je lichaam houdt namelijk van structuur. Onbewust maak je je al klaar voor het moment waarop je gaat slapen, zelfs wanneer je nog druk bezig bent met de laatste afwas van de dag. Hierdoor val je meteen als een blok in slaap, terwijl je normaal gesproken nog minstens een half uur onrustig zou zijn. Je geeft je lichaam de structuur die het nodig heeft, waardoor jij jezelf uiteindelijk een rustige nacht gunt. 

 

Lees ook: Beetje uitgeblust en energieloos? Met deze tips blijf je productief

 
Hoe laat moet je naar bed? 
 
Er is geen perfecte tijd waarop we allemaal naar bed zouden moeten gaan. Iedereen is namelijk anders. Dat betekent dat sommige mensen echte nachtuilen zijn, terwijl anderen het beste functioneren wanneer ze om 7 uur alweer druk in de weer zijn. Vind jij het lastig om te bepalen hoe laat je naar bed moet? Baseer het dan op het moment waarop je moet opstaan. Ben jij binnen een kwartier op je werk en hoef je 's ochtends niet veel te ondernemen? Dan hoef je pas een uur voor je werk op te staan. Wanneer je je kinderen naar school moet brengen en het liefste uitgebreid ontbijt, heb je een uurtje extra nodig. Het is vooral belangrijk dat jij jezelf 's ochtends alle tijd geeft. Je hebt namelijk tijd nodig om echt wakker te worden, zodat je meteen goed kunt functioneren op je werk.

 

Liever wat meer tijd 's morgens? Zoek dan een job dichtbij huis

50-plussers op de werkvloer? Vijf vooroordelen ontkracht

50-plussers duur, out en niet flexibel? Met deze tips overtuig je (jezelf en) je werkgever dat op werken geen leeftijd staat.

Lees meer

Zo schrijf je de beste ontslagbrief

Met deze tips schrijf je een correcte en perfecte ontslagbrief.

Lees meer

Werken in de kerstvakantie? Dat brengt voordelen met zich mee!

Het lijkt misschien niet leuk om te moeten werken in de kerstvakantie. Konvert legt je uit waarom dit net de perfecte tijd is om aan het werk te gaan.

Lees meer

Met deze skills is leiding geven een fluitje van een cent

Leiding geven is niet altijd even makkelijk, maar deze tips zorgen ervoor dat jij de juiste skills ontwikkelt die een echte leider moet hebben.

Lees meer