Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

Diagnose: burn-out. Wat nu?

Werk / Privé

Het aantal werknemers dat langer dan een jaar thuiszit met een burn-out blijft stijgen. Een groot probleem op de werkvloer, maar vooral ook voor de patiënten zelf zijn de gevolgen ingrijpend. Burn-out is in opmars, maar gelukkig weten we steeds beter hoe we het moeten herkennen, overwinnen én voorkomen.

man met burn-out voor computer - Konvert
Burn-outs zijn in opmars. Overwinnen en voorkomen is de boodschap.

Heb je een burn-out? Check het hier.

  • Ik ben zo snel geïrriteerd.
  • Ik reageer steeds vaker emotioneel.
  • Ik slaap slecht en sta ‘s ochtends moe op.
  • Spanningen neem ik mee naar huis.
  • Mijn baas en collega’s begrijpen me precies niet meer.
  • Ik ben zo vaak ziek de laatste tijd.
  • Ik kom terug van vakantie en ben nog steeds niet opgeladen.
  • Ik kan me moeilijker concentreren en vergeet steeds vaker.
  • Ontspannen, hoe doe je dat eigenlijk?

Is deze checklist confronterend? Misschien heb je een burn-out of zit je er op het randje van. En dat is niets om je over te schamen. Burn-out komt steeds vaker voor maar we weten nu ook beter hoe we het moeten herkennen, overwinnen én voorkomen.

Burn-out komt steeds vaker voor, maar we weten nu ook beter hoe we het moeten herkennen, overwinnen én voorkomen

Wat kun je zelf doen tegen een burn-out?

Voor jezelf zorgen. Dat is nu het allerbelangrijkste. Eet je gezond? Beweeg je genoeg? Ga je vaak genoeg naar buiten? Ben je soms ook eens écht alleen zodat je je gedachten op een rijtje kunt zetten? Om je goed te voelen in je hoofd moet je jezelf verzorgen. Probeer ook af en toe iets nieuws. Probeer eens een nieuwe ervaring uit en doorbreek de sleur van alledag. Het maakt je weerbaarder en sterker!

Wat kunnen leidinggevenden doen?

Het is de taak van leidinggevenden om een vertrouwelijke sfeer te creëren op het werk en stress zoveel mogelijk terug te dringen. Sta je open voor jobcrafting? Worden functies voldoende aangepast zodat ze beter passen bij de competenties, sterktes en behoeftes van je werknemer? Is er mogelijkheid voor werknemers om te ventileren? Maak tijd voor formeel en informeel overleg met je werknemers. Informeer je ook over burn-out en herken de signalen.

Waar vind je hulp?

Stap naar je huisarts en praat over je problemen. Er zijn heel wat therapeuten gespecialiseerd in burn-out. Het is perfect mogelijk ervan te herstellen. Bij sommige patiënten duurt het maanden, bij anderen een jaar.

De Vlaamse Overheid lanceerde ook een preventiecampagne en website. Informatie, tips en getuigenissen vind je op stressburnout.belgie.be.

Een andere job kan je ook helpen om de werkdruk te minderen. Blader alvast door ons aanbod vacatures.

Tijd voor een nieuwe job? Wij helpen met je opzegtermijn

Bij ontslag moet in de meeste gevallen een opzegtermijn gerespecteerd worden. Hoe lang die termijn is, hangt af van verschillende factoren.

Lees meer

Jeugdvakantie, zodat ook starters de batterijen kunnen opladen!

Ben je jonger dan 25 en net gestart met werken? Vul dan je wettelijke vakantiedagen aan met jeugdvakantie! Dan kom je toch aan je vier weken vakantie. ☀️🌅

Lees meer

Qualitytime met de kinderen voor werkende ouders #ouderschapsverlof

Nood aan wat meer tijd voor je kinderen? Opteer dan voor ouderschapsverlof. Een woordje uitleg nodig? Lees dan dit artikel op onze blog.

Lees meer

Zwangerschapsverlof: wat je moet weten over moederschapsrust

Zwangerschapsverlof, bevallingsverlof, moederschapsrust, ouderschapsverlof... Termen die wel eens door elkaar gebruikt worden! Lees hier alles over het verlof waar je recht op hebt als je zwanger bent.

Lees meer