Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

Zo hanteer je een clean desk beleid

Jobs

Je werkplek kan al snel chaotisch en een beetje rommelig worden. Niet gek, want hier heb je al je belangrijke spullen bij de hand en ben je bovendien iedere dag aan het werk. Tegenwoordig zijn er steeds meer voorstanders van het zogenaamde "clean desk beleid". Maar wat houdt dit beleid precies in en wat zijn de voordelen? Dat lees je allemaal hier.

Het clean desk beleid

Het is niet moeilijk om dit beleid te volgen. Het enige wat je moet doen is je bureau opruimen aan het einde van je werkdag. Dat betekent dat alle losse spullen op een vaste plek komen te liggen. Papieren gaan in de juiste map, balpennen berg je op in een bakje en al je vuile vaat gaat direct de vaatwasser in. Het doel van een clean desk beleid is om je bureau vrijwel helemaal leeg te hebben wanneer je klaar bent met opruimen. Alleen het hoognodige verdient een permanent plekje op je bureau.

Lege bureaus zien er professioneel uit - Konvert
Je werkomgeving oogt professioneler bij een clean desk beleid

De voordelen van een clean desk beleid

Je vraagt jezelf nu misschien af: waarom zou ik elke avond mijn bureau opruimen? Er zijn een aantal voordelen verbonden aan het clean desk beleid, waardoor jij misschien wel overstag gaat. Ten eerste zorgt het ervoor dat je werkomgeving professioneler oogt. Een opgeruimd bureau staat namelijk symbool voor goede planning en organisatie, wat twee belangrijke kwaliteiten zijn op de werkvloer. Daarnaast merken veel mensen dat een clean desk beleid voor meer productiviteit zorgt. Dat is niet gek, want je wordt niet afgeleid door tien andere klusjes die je ook uit zou kunnen voeren. Bovendien kan je veel makkelijker overzien wat er allemaal moet gebeuren omdat er geen overbodige spullen op je bureau liggen.

Lees ook: Vijf goede voornemens en hoe je ze kunt realiseren

Houd je bureau proper en geef alles een vaste plek - Konvert
Wanneer alles een vaste plek heeft, is het makkelijk om je bureau schoon te houden

Hoe begin je aan zo’n clean desk beleid?

Het is niet moeilijk om elke dag met een schoon bureau te eindigen, maar daarvoor moet je wel iets doen. Zo is het een goede start om speciale opbergvakjes op je bureau te plaatsen. Hier kan je balpennen, nietmachines en potloden in kwijt, maar ook belangrijke papieren. Maak een postvakje voor documenten waar je snel iets mee moet doen en een postvakje voor belangrijke zaken die wel even kunnen wachten. Alles wat buiten deze categorieën valt doe je direct in een map en berg je op. Het idee is simpel: wanneer alles een vaste plek heeft, is het veel makkelijker om je bureau schoon te houden.

5 lastige strikvragen van recruiters

Strikvragenn in een sollicitatiegesprek. Ze zijn er sowieso en vaak besef je het niet eens. Met deze inkijk laten we je even stilstaan bij het waarom van die vragen.

Lees meer

Hoe maak je een goede indruk tijdens je jobinterview?

Gezonde stress helpt je vooruit, knikkende knieën onderdruk je maar beter eventjes. Met deze tips blijf je rust én maak je een goede beurt.

Lees meer

Een recept voor een sterk online profiel

Facebook, Twitter en vooral LinkedIn behoren tegenwoordig tot het favoriete zoekterrein van recruiters. Als je dus op zoek bent naar een job of je bent toe aan een nieuwe uitdaging, een van de eerste dingen die je moet doen, is op een slimme manier aan je online profiel werken. Dat begint met een professionele foto, geen vakantiekiekje. Profielen met foto hebben 7 keer meer kans om bekeken te worden. Daar kan je al eens wat moeite voor doen. Say cheeeese!

Lees meer

Zo bereik je je professionele doelen in 2021

Bereik een nieuwe stap in je carrière met onze 3 tips. Bruikbare en handige tips zodat je het rampjaar 2020 voorgoed achter je kan laten.

Lees meer