Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

Zo ga je actief aan het werk!

Jobs
De meeste werkende mensen zitten eigenlijk veel te veel. Acht uur per dag achter een bureau is ook helemaal niet goed voor je lichaam. Het kan voor fysieke klachten zorgen, maar het zorgt er ook voor dat je veel minder energie hebt. Gewrichtspijn, diabetes en hartaandoeningen kunnen allemaal veroorzaakt worden doordat je te veel zit. Wil je dit voorkomen en actiever aan het werk? Volg dan deze tips voor een goede werkhouding. 

Verander je gewoonten 
 
Vaak zijn er maar een paar kleine veranderingen nodig om jou iets meer in beweging te krijgen. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om altijd staand te telefoneren. Zo ga je automatisch nog een beetje rondlopen en heb je weer vijf minuten minder aan je bureau gezeten. Heb je een vraag voor een collega? Laat je mailbox links liggen en loop gewoon even naar hem of haar toe. Belangrijke documenten kan je ook prima staand lezen en ook voor je koffiepauze heb je je stoel niet nodig. Deze veranderingen zijn klein, maar allemaal bij elkaar opgeteld maken ze een groot verschil. 

 

Heb je een zittende job? Dan nog kun je bewegen op het werk dankzij onze elf tips om minder te zitten op het werk


Het zit-sta bureau 
 
Wist je dat je best tien tot twintig minuten kunt staan nadat je een uur hebt gezeten? Dat is natuurlijk niet haalbaar wanneer je de hele dag moet werken, behalve wanneer je een zit-sta bureau hebt. Deze bureaus kunnen gemakkelijk in hoogte versteld worden, waardoor je ze zowel zittend als staand kunt gebruiken. Sommige modellen zijn zelfs elektronisch, waardoor ze met een druk op de knop versteld kunnen worden. Ze zijn dus ontzettend gemakkelijk in gebruik en ook nog eens heel goed voor je lichaam. 

Hoe gebruik je een zit-sta bureau? 
 
Het is belangrijk om je bureau zo goed mogelijk in te stellen, want alleen zo kan je lichamelijke klachten voorkomen. Bij het afstellen van je bureau moet je er rekening mee houden dat hij op ellebooghoogte staat. Wanneer je aan het bureau werkt, moeten je armen een hoek van negentig graden maken. Tijdens het staan is het belangrijk om je voeten op schouderbreedte te houden. Buig je knieën ook een beetje en span je buikspieren aan. Zo verdeel je het gewicht van je lichaam goed en voorkom je blessures. In het begin voelt het waarschijnlijk nog niet zo fijn om lang te staan. Begin daarom door steeds vijf minuten staand te werken en bouw het zo langzaam op. 

 

Nog meer tips: Hoe blijf je fit en gezond bij zittend werk?

 
De rest van je bureau 
 
Niet alleen je bureau zelf, maar ook alle apparatuur op je bureau moet goed afgesteld worden op jouw lichaam. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de bovenste rand van je beeldscherm op ooghoogte is. Je kunt ook investeren in een ergonomisch verantwoord toetsenbord. Zo houd je je handen in een goede positie en krijg je geen last van kramp. Het toetsenbord moet ook ongeveer tien centimeter van de rand van je bureau verwijderd zijn. Met deze aanpassingen zorg je ervoor dat je ook een goede houding aanneemt wanneer je zittend werkt.

 

 Je kunt ook op zoek gaan naar een actievere job. Bekijk snel onze vacatures!

Diagnose: burn-out. Wat nu?

Burn-out? Je bent niet alleen. Het aantal blijft stijgen. Gelukkig weten we steeds beter hoe we het moeten overwinnen, herkennen en voorkomen.

Lees meer

Bore-out? Zo voorkom jij verveling!

Verveling = vervelend? Ja! Verveel jij je soms op het werk? Wat doe je dan? Share je tips in de comments!

Lees meer

20 minuten in de natuur is minder stress

Het is wetenschappelijk bewezen: een half uur in de natuur kan je stressniveau aanzienlijk doen dalen. Je weet wat je te doen staat in je middagpauze!

Lees meer

8 tips om elke werkdag 10.000 stappen te halen

En, hoeveel stappen heb jij vandaag al gezet? 10.000 stappen halen op een werkdag, het is niet evident. Wij hebben enkele tips voor jou om je target makkelijker te halen!

Lees meer