Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

Kritiek op je werk? Zo ga je ermee om

Jobs
Kritiek is essentieel op iedere werkvloer, maar het liefste krijg je het helemaal niet. Toch is het onvermijdelijk om af en toe een kritiekpuntje te krijgen van je baas of collega's. Het is vervolgens aan jou om er goed mee om te gaan. Dat is niet altijd even makkelijk, maar met deze tips in je achterhoofd kan je voortaan beter met kritiek omgaan.

Het is niet persoonlijk
 
Dit is misschien wel het belangrijkste om in gedachten te houden: kritiek op je werk is geen kritiek op jou als persoon. Op de werkvloer draait kritiek vooral om je vaardigheden of de resultaten die je boekt. Het is dus belangrijk dat je dit niet persoonlijk opvat. Je kunt de leukste, liefste en gezelligste collega ter wereld zijn, maar alsnog kan je af en toe kritiek krijgen op je werk. 
 
Blijf rustig
 
Veel mensen reageren op kritiek door zichzelf meteen te verdedigen. Dat is begrijpelijk, want je wilt aan de ander laten zien dat je het goed bedoeld hebt. Toch is dit niet de meest effectieve manier. Luister goed naar wat de ander te zeggen heeft, neem eens diep adem en tel tot tien. Ga eerst voor jezelf na hoe je over de kritiek denkt.

 

Lees ook: De vijf soorten bazen: welke wil jij?

 
Vraag om verduidelijking
 
Goede communicatie is essentieel op de werkvloer. Vooral tijdens dit soort lastige gesprekken is het belangrijk om zo helder mogelijk met elkaar te communiceren. Wees dus niet bang om vragen te stellen. Zorg ervoor dat je begrijpt wat de ander zegt en vraag om verduidelijking als dat nodig is. Zo weet je in ieder geval zeker wat er precies speelt.
 
Ben je het eens met de kritiek?
 
Heeft de ander zijn zegje gedaan? Dan is het voor jou tijd om na te gaan of je het met de kritiek eens bent. Zorg ervoor dat je hier een rustig moment voor hebt. Zeg tegen de ander dat je je gedachten op een rijtje moet zetten en doe dat ook meteen. Loop alle punten van kritiek na, bekijk of het met de werkelijkheid strookt en luister naar de verbeterpunten. Je kunt dit het beste opschrijven, want zo houd je het overzicht.

 

Ook complimenten op het werk zijn belangrijk: Ontdek de kracht van complimenten op de werkvloer 

 
Maak gebruik van de kritiek
 
Mensen uiten geen kritiek om jou lastig te vallen. Sterker nog, constructieve kritiek is ervoor bedoeld om jou te laten leren. Zorg er dus voor dat je dit gesprek gebruikt om te groeien in je werk. Zet alle genoemde verbeterpunten op een rijtje en probeer aan deze kritiekpunten te werken. Zo laat je anderen zien dat je bereid bent om te veranderen en dat je openstaat voor een kritisch gesprek.

Kleuren is goed voor je gezondheid

Voel je wat stress of gejaagdheid? Neem een kleurboek en kleur de stress van je af!

Lees meer

Dit is waarom maandag een rotdag is

Veel mensen ervaren maandag als een echte rotdag. Dat is niet helemaal verwonderlijk, als je leest waarom...

Lees meer

Het succes van telaatkomers

Uit onderzoek blijkt dat laatkomers succesvol zijn. Mensen die vaak te laat komen, hebben vele kwaliteiten.

Lees meer

Digitalisering: een vooruitgang voor uitzendkracht en uitzendconsulent

Philippe De Backer, federaal minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, bracht een bezoek aan de Konvert-collega's van Konvert Antwerpen. Een hele eer!

Lees meer