Nieuwsbericht

konvert-header-41

Kritiek op je werk? Zo ga je ermee om

04-12-2018

Kritiek is essentieel op iedere werkvloer, maar het liefste krijg je het helemaal niet. Toch is het onvermijdelijk om af en toe een kritiekpuntje te krijgen van je baas of collega's. Het is vervolgens aan jou om er goed mee om te gaan. Dat is niet altijd even makkelijk, maar met deze tips in je achterhoofd kan je voortaan beter met kritiek omgaan.

Het is niet persoonlijk
 
Dit is misschien wel het belangrijkste om in gedachten te houden: kritiek op je werk is geen kritiek op jou als persoon. Op de werkvloer draait kritiek vooral om je vaardigheden of de resultaten die je boekt. Het is dus belangrijk dat je dit niet persoonlijk opvat. Je kunt de leukste, liefste en gezelligste collega ter wereld zijn, maar alsnog kan je af en toe kritiek krijgen op je werk. 
 
Blijf rustig
 
Veel mensen reageren op kritiek door zichzelf meteen te verdedigen. Dat is begrijpelijk, want je wilt aan de ander laten zien dat je het goed bedoeld hebt. Toch is dit niet de meest effectieve manier. Luister goed naar wat de ander te zeggen heeft, neem eens diep adem en tel tot tien. Ga eerst voor jezelf na hoe je over de kritiek denkt.
 
Vraag om verduidelijking
 
Goede communicatie is essentieel op de werkvloer. Vooral tijdens dit soort lastige gesprekken is het belangrijk om zo helder mogelijk met elkaar te communiceren. Wees dus niet bang om vragen te stellen. Zorg ervoor dat je begrijpt wat de ander zegt en vraag om verduidelijking als dat nodig is. Zo weet je in ieder geval zeker wat er precies speelt.
 
Ben je het eens met de kritiek?
 
Heeft de ander zijn zegje gedaan? Dan is het voor jou tijd om na te gaan of je het met de kritiek eens bent. Zorg ervoor dat je hier een rustig moment voor hebt. Zeg tegen de ander dat je je gedachten op een rijtje moet zetten en doe dat ook meteen. Loop alle punten van kritiek na, bekijk of het met de werkelijkheid strookt en luister naar de verbeterpunten. Je kunt dit het beste opschrijven, want zo houd je het overzicht.
 
Maak gebruik van de kritiek
 
Mensen uiten geen kritiek om jou lastig te vallen. Sterker nog, constructieve kritiek is ervoor bedoeld om jou te laten leren. Zorg er dus voor dat je dit gesprek gebruikt om te groeien in je werk. Zet alle genoemde verbeterpunten op een rijtje en probeer aan deze kritiekpunten te werken. Zo laat je anderen zien dat je bereid bent om te veranderen en dat je openstaat voor een kritisch gesprek.
konvert-kritieken

Vijf redenen waarom zingen op het werk goed voor je is

Kan jij ook zo genieten van een lekkere meezingsessie met je favoriete muziek? Dan heb je geluk, want uit onderzoek blijkt dat het alleen maar goed is om te zingen op je werk. Ben je benieuwd waarom? Hier zijn vijf redenen.

Lees meer

Wat vinden mannen en vrouwen belangrijk bij een carrièreswitch?

Het zoeken naar een nieuwe job draait niet alleen maar om leuk werk. Er zijn ook een aantal andere factoren waar werkzoekenden rekening mee houden. Uit een onderzoek blijkt dat mannen en vrouwen bovendien totaal andere prioriteiten hebben. Blijkbaar heeft dus niet iedereen dezelfde voorwaarden wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe job.

Lees meer

Geef je collega een complimentje! Maar hoe doe je dat?

Het kan nooit kwaad om een van je collega's eens blij te maken met een complimentje. Sterker nog: maar liefst 88% van de werknemers voelt zich ondergewaardeerd op hun job. Het is dus heel belangrijk dat collega's elkaar steunen en elkaar wijzen op het goede werk wat ze verrichten.

Lees meer

Ontdek de kracht van complimenten op de werkvloer

Het is nooit verkeerd om een compliment te mogen ontvangen, maar niet iedereen vindt het even makkelijk om er een te geven. Dat is jammer, want vooral op de werkvloer is het bevorderlijk om regelmatig complimenten uit te wisselen.

Lees meer