Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

Hoe blijf je fit en gezond bij zittend werk?

Werk / Privé
De hele dag achter je bureau zitten daar kun je onmogelijk vrolijk van worden. Toch is het voor veel werknemers op kantoren de dagelijkse realiteit. Gelukkig beginnen steeds meer bedrijven in te zien dat beweging belangrijk is voor de gezondheid. Zelf kun je ook het nodige doen om fit en gezond te blijven. 
 
Ga lopen of fietsen
 
Laten we beginnen met de manier waarop je naar je werk gaat. Woon je niet zo ver weg van je werkplek, waarom dan niet gaan lopen? Niets zo ontspannend als in de morgen een wandeling maken en het is nog gezond ook. Bij een rustige tred, doe je echt niet veel langer dan een kwartier over een kilometer. Is lopen te ver, ook fietsen is een gezonde optie. Met het openbaar vervoer reizen, kan ook gezond zijn. Maar dan moet je natuurlijk wel lopend of fietsend naar het trein- of busstation gaan. Worden er bakken met regen voorspeld? Ja, dan kun je natuurlijk altijd een keer de auto pakken. 
 
Creëer een ergonomische werkplek
 
Ergonomen zijn het er al langer over eens, de hele dag zitten is niet gezond. Zij raden werknemers aan om 20% van de effectieve werktijd te staan. Je hebt daar natuurlijk wel een baas voor nodig die hier het nut van inziet. Er zijn tegenwoordig allerlei kantoormeubels op de markt die kunnen zorgen voor een optimale ergonomische werkplek. Een verstelbaar bureau bijvoorbeeld, ook wel zit-stabureau genoemd, maakt het eenvoudig om je werk zowel zittend als staand te doen. Ook bureaufietsen winnen aan populariteit. Lekker werken achter je computer, terwijl je al trappend op de pedalen de ronde van Vlaanderen rijdt. Dat kan nooit ongezond zijn. 
Meer beweging tijdens het werk
 
Werk je nog in een bedrijf van de oude stempel,dan zul je zelf voor beweging moeten zorgen. Loop eens een paar extra trappen of wandel eens wat vaker bij een collega langs in plaats van een berichtje te sturen. Probeer sowieso waar mogelijk wat meer te gaan staan. Heb je werkoverleg? Misschien is het mogelijk om elkaar staand te spreken. Moet je vaak telefoneren, dat hoeft echt niet allemaal zittend te gebeuren. 
 
Sporten na het werk
 
Het zou natuurlijk prima passen in een gezonde bedrijfscultuur als er tijdens de werkdag verplicht een half uurtje zou zijn gereserveerd voor het doen van lichamelijke oefeningen. In de praktijk gebeurt dit echter maar weinig. Je zult dus zelf op zoek moeten naar een sportieve activiteit. Wel zo motiverend en stimulerend om dat na het werk of tijdens de pauze samen met een aantal collega's te doen. 
 
Zie je zitten tijdens je werk echt niet zitten? Dan zijn er natuurlijk ook genoeg jobs te vinden waar je voornamelijk moet staan.
 

Bore-out? Zo voorkom jij verveling!

Verveling = vervelend? Ja! Verveel jij je soms op het werk? Wat doe je dan? Share je tips in de comments!

Lees meer

20 minuten in de natuur is minder stress

Het is wetenschappelijk bewezen: een half uur in de natuur kan je stressniveau aanzienlijk doen dalen. Je weet wat je te doen staat in je middagpauze!

Lees meer

8 tips om elke werkdag 10.000 stappen te halen

En, hoeveel stappen heb jij vandaag al gezet? 10.000 stappen halen op een werkdag, het is niet evident. Wij hebben enkele tips voor jou om je target makkelijker te halen!

Lees meer

Terug-naar-school-stress: zo voorkom je het

September komt heel dichtbij, kinderen worden terug op school verwacht. De ochtendroutine verandert en dat brengt wel wat stress met zich mee. Enkele tips.

Lees meer