Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

Dit kunnen werkgevers doen om de Work Life Balance te verbeteren

Werk / Privé

De balans tussen privé en werk is een precaire evenwichtsoefening. Het bewustzijn om een goede verdeling te vinden en enerzijds professionele uitdagingen aan te gaan en anderzijds het familiaire luik niet te verwaarlozen groeide gestaag. Dit zijn enkele manier om te waken over de work life balance van werknemers.


De verantwoordelijkheid voor een perfecte werk-privébalans huist niet alleen bij de medewerkers. Ook als werkgever draag je een deel van de verantwoordelijkheid. Een goede work life balance is een pluspunt voor zowel de werknemer als de werkgever.


Een goede balans tussen werk en privé betekent:
- een grotere inzet tijdens het werk
- betere motivatie
- makkelijker bereiken van doelstellingen
- krijgen meer vrijheid in hun job
- voelen zich sneller thuis op hun werk


Werkgevers kunnen deze balans actief stimuleren door enkele eenvoudige maatregelen:

1. Diensten in huis aanbieden
Niet weggelegd voor elk bedrijf maar uitermate handig in grote ondernemingen: een pakjesdienst, verzekeraar, mutualiteit, droogkuis, gym, brooddienst,…

2. Thuiswerken
Niet alle jobs laten het toe maar heel wat mensen kunnen al van thuis uit werken. Dit laat toe om de werk-privébalans wat beter op orde te krijgen.

3. Glijdende werkuren
Er is nog geen wettelijk kader voor maar heel wat bedrijven passen het toch al toe. Je kan ’s morgens wat vroeger beginnen en bijgevolg wat eerder stoppen. Zo geef je jezelf wat meer adem om de kinderen op te pikken. 

4. Flexibele verlofstelsels
Loopbaanonderbreking, moederschapsrust, ouderschapsverlof, omstandigheidsverlof, vormingsverlof, verlof voor deeltijdse prestaties, de mogelijkheden zijn zeer uitgebreid. Maak ze bespreekbaar.

5. Keuze deeltijds of voltijds werk
De populariteit voor deeltijds werk is ongekend. De keuze voor deeltijds of voltijds werk heeft onherroepelijk een grote weerslag op jouw privé-werkbalans.

 

Wat zijn naast geld de belangrijkste motivatoren voor millennials?

De generatie millenials zijn gekend als jobhoppers. Wil je hen toch in jouw organisatie aan de slag houden? Ontdek hier hoe je daarin slaagt.

Lees meer

Heb jij wat nodig is om te groeien binnen jouw onderneming?

Komt een promotie maar niet op jouw pad? Sleep die sneller in de wacht met deze 7 makkelijke stappen om te groeien binnen jouw onderneming.

Lees meer

Top 3 knelpuntberoepen

Knelpuntberoepen, wat zijn het en hoe ontstaan ze? Lees er hier alles over.

Lees meer

50-plussers op de werkvloer? Vijf vooroordelen ontkracht

50-plussers duur, out en niet flexibel? Met deze tips overtuig je (jezelf en) je werkgever dat op werken geen leeftijd staat.

Lees meer