Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

11 tips om minder te zitten op het werk

Jobs

Het blijft de dag van vandaag helaas een lastige realiteit voor de vele werkenden in ons land: uren aan een stuk voor hetzelfde bureau blijven zitten. Dit terwijl je als volwassene toch op zijn minst elk half uur eventjes zou moeten pauzeren om iets meer te bewegen. Via de ‘Zittest’ op de website ikziejewelzitten.be kan je nagaan of je nu het beweegprofiel van een tijger, stokstaartje, koala of pinguïn hebt.

 

Wij geven alvast elf tips mee om minder te zitten op het werk, de ene zal voor jou meer realiseerbaar zijn dan de andere maar iedere extra stap is alvast (letterlijk) een stap in de goede richting.

 

1. Neem de trap
De trap nemen is slechts een kleine moeite en hierdoor een eenvoudig begin. Vind je de negende verdieping nu wel echt wat te hoog? Ga dan met de trap tot het vierde en neem daar dan de lift. 

2. Staand werken
Deze tip is zeker niet de meest eenvoudige om te implementeren. Maar je kan gerust af en toe zittend werk afwisselen voor staand werk. Al is het maar door rechtstaand te telefoneren. Een alternatief hiervoor is het gebruik van een ergonomisch zitkussen waardoor je jouw rug in beweging houdt, al zittend.

3. Pauzeer niet aan het bureau
Pauzeren helpt sowieso bij de verdere productiviteit, neem deze pauzes daarom niet aan je bureau.

4. Eventjes wandelen
Tijdens een pauze kan je eventjes wandelen. Dit kan echter ook tijdens het werken zelf. Bijvoorbeeld wandelen naar het toilet (veel water drinken is gezond en helpt onrechtstreeks mee om meer te bewegen). Zo hoeft de printer of de prullenbak ook heus niet net naast jou te staan.

5. Afwisselen van taken, afwisselen van houding
De ene taak kan je al zittend uitvoeren, terwijl een andere taak dan weer staand wordt uitgevoerd.

6. Meerdere werkplekken
Indien er standing desks beschikbaar zijn op jouw werk, probeer deze dan zeker eens uit. Je kan ook vastleggen dat je er voor bepaalde taken of op een bepaald tijdstip steeds werkt.

7. Waarom je collega boven steeds mailen?
Niet alles op de werkvloer hoeft per mail te worden geregeld, vele collega’s vinden het net fijn om jouw vraag mondeling te beantwoorden. Op die manier kan jij even naar je collega op het verdiep boven of onder jou stappen en heb je weer wat extra bewogen.

8. Eventjes stretchen
De spieren wat rekken en strekken is steeds een top idee. Stramheid en nek- en rugpijn zal jou hierdoor minder snel treffen.

9. Meetings rechtstaand
Zeker geen tip die altijd en overal toepasbaar is. Maar ben je leidinggevende? Dan is dit zeker eens het overwegen waard. Tenslotte is het goed voor iedereen die aan de vergadering deelneemt.

10. Herinner jezelf eraan om af en toe op te staan
Sommige mensen werken uren aan een stuk door. Verlies dus zeker de tijd niet uit het oog en herinner jezelf eraan om wat te bewegen door middel van een alarmklok of app.

11. Sla je lunchpauze niet over
Het kan al eens druk zijn, maar dit is zeker geen geldige reden om je lunchpauze over te slaan. Niet enkel goed om jouw energiepeil aan te vullen maar tegelijk een ideaal moment om wat te bewegen.


Bore-out? Zo voorkom jij verveling!

Verveling = vervelend? Ja! Verveel jij je soms op het werk? Wat doe je dan? Share je tips in de comments!

Lees meer

20 minuten in de natuur is minder stress

Het is wetenschappelijk bewezen: een half uur in de natuur kan je stressniveau aanzienlijk doen dalen. Je weet wat je te doen staat in je middagpauze!

Lees meer

8 tips om elke werkdag 10.000 stappen te halen

En, hoeveel stappen heb jij vandaag al gezet? 10.000 stappen halen op een werkdag, het is niet evident. Wij hebben enkele tips voor jou om je target makkelijker te halen!

Lees meer

Terug-naar-school-stress: zo voorkom je het

September komt heel dichtbij, kinderen worden terug op school verwacht. De ochtendroutine verandert en dat brengt wel wat stress met zich mee. Enkele tips.

Lees meer