Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

11 tips om minder te zitten op het werk

Jobs

Het blijft de dag van vandaag helaas een lastige realiteit voor de vele werkenden in ons land: uren aan een stuk voor hetzelfde bureau blijven zitten. Dit terwijl je als volwassene toch op zijn minst elk half uur eventjes zou moeten pauzeren om iets meer te bewegen. Via de ‘Zittest’ op de website ikziejewelzitten.be kan je nagaan of je nu het beweegprofiel van een tijger, stokstaartje, koala of pinguïn hebt.

 

Wij geven alvast elf tips mee om minder te zitten op het werk, de ene zal voor jou meer realiseerbaar zijn dan de andere maar iedere extra stap is alvast (letterlijk) een stap in de goede richting.

 

1. Neem de trap
De trap nemen is slechts een kleine moeite en hierdoor een eenvoudig begin. Vind je de negende verdieping nu wel echt wat te hoog? Ga dan met de trap tot het vierde en neem daar dan de lift. 

2. Staand werken
Deze tip is zeker niet de meest eenvoudige om te implementeren. Maar je kan gerust af en toe zittend werk afwisselen voor staand werk. Al is het maar door rechtstaand te telefoneren. Een alternatief hiervoor is het gebruik van een ergonomisch zitkussen waardoor je jouw rug in beweging houdt, al zittend.

3. Pauzeer niet aan het bureau
Pauzeren helpt sowieso bij de verdere productiviteit, neem deze pauzes daarom niet aan je bureau.

4. Eventjes wandelen
Tijdens een pauze kan je eventjes wandelen. Dit kan echter ook tijdens het werken zelf. Bijvoorbeeld wandelen naar het toilet (veel water drinken is gezond en helpt onrechtstreeks mee om meer te bewegen). Zo hoeft de printer of de prullenbak ook heus niet net naast jou te staan.

5. Afwisselen van taken, afwisselen van houding
De ene taak kan je al zittend uitvoeren, terwijl een andere taak dan weer staand wordt uitgevoerd.

6. Meerdere werkplekken
Indien er standing desks beschikbaar zijn op jouw werk, probeer deze dan zeker eens uit. Je kan ook vastleggen dat je er voor bepaalde taken of op een bepaald tijdstip steeds werkt.

7. Waarom je collega boven steeds mailen?
Niet alles op de werkvloer hoeft per mail te worden geregeld, vele collega’s vinden het net fijn om jouw vraag mondeling te beantwoorden. Op die manier kan jij even naar je collega op het verdiep boven of onder jou stappen en heb je weer wat extra bewogen.

8. Eventjes stretchen
De spieren wat rekken en strekken is steeds een top idee. Stramheid en nek- en rugpijn zal jou hierdoor minder snel treffen.

9. Meetings rechtstaand
Zeker geen tip die altijd en overal toepasbaar is. Maar ben je leidinggevende? Dan is dit zeker eens het overwegen waard. Tenslotte is het goed voor iedereen die aan de vergadering deelneemt.

10. Herinner jezelf eraan om af en toe op te staan
Sommige mensen werken uren aan een stuk door. Verlies dus zeker de tijd niet uit het oog en herinner jezelf eraan om wat te bewegen door middel van een alarmklok of app.

11. Sla je lunchpauze niet over
Het kan al eens druk zijn, maar dit is zeker geen geldige reden om je lunchpauze over te slaan. Niet enkel goed om jouw energiepeil aan te vullen maar tegelijk een ideaal moment om wat te bewegen.


Je werk en gezin combineren? Dat doe je zo!

Een gezellig zinsleven én optimaal presteren op het werk? Het is goed combineerbaar! Met deze zeven tips kun je alvast aan de slag.

Lees meer

Sporten op het werk, iets voor jou?

Het is al meermaals bewezen: door actief bezig te zijn, gaat je productiviteit de lucht in. Daarom is het interessant om te sporten tijdens het werk.

Lees meer

25% van de Vlamingen verveelt zich op het werk

Verveel jij je soms op je werk? Dan kan het zijn dat je te hoge verwachtingen hebt van je job. Of misschien heb je toch een verkeerde job gekozen...

Lees meer
konvert blog fruit eten op kantoor

Waarom fruit eten op het werk belangrijk is

We weten allemaal wel dat het goed is om iedere dag minstens één portie fruit te eten. Daarom kiezen veel werknemers ervoor om zelf een lekkere appel of banaan mee te nemen naar het werk. Zo kunnen ze genieten van een gezonde snack tijdens de pauze.

Lees meer