Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

Is de tijd van het klassieke sollicitatiegesprek voorbij?

Solliciteren
Tijdens een sollicitatiegesprek wil een werkgever je beter leren kennen, maar lukt dat wel? Veel mensen weten precies wat ze moeten zeggen tijdens deze gesprekken. Ze hebben mooie antwoorden klaar, kunnen interessante anekdotes vertellen en weten alles over het bedrijf waar ze solliciteren. Het is dus de vraag of het klassieke sollicitatiegesprek de beste manier is om een nieuwe werknemer te vinden. Experts geven een aantal alternatieven.

Een test maken
 
Tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat je een test moet maken tijdens het sollicitatiegesprek. Deze asssessments worden vaak online georganiseerd en zijn een manier om de echte kwaliteiten van iemand te leren kennen. Misschien moet je vragen beantwoorden of een opdracht uitvoeren. Het voordeel van deze tests is dat je echt kunt zien wat iemand in huis heeft. Werkervaring en opleidingen zeggen uiteindelijk niet zoveel, aangezien je vooral de juiste skills moet hebben. Recruiters merken dat een test de beste manier is om deze competenties op te sporen.
 
Creatieve oplossingen
 
Soms wordt er aan jou als werkzoekende gevraagd om out of the box te denken, maar werkgevers kunnen er ook wat van! Sommige bedrijven verzinnen ontzettend creatieve manieren om sollicitanten te testen. Zakenman Richard Branson heeft bijvoorbeeld eens de rol van een chauffeur gespeeld. Toen hij de sollicitant oppikte met zijn taxi kreeg hij meteen de kans om te zien hoe sociaal de kandidaat was. Andere managers nodigen een kandidaat uit voor een etentje en geven de ober de opdracht om alles fout te doen. Hoe gaat de kandidaat om met tegenslagen en blijft hij beleefd? 
 
Actieve wervingsdagen
 
Het klinkt vast een stuk leuker dan een saai gesprek: wervingsdagen. Tijdens deze dagen nodigen recruiters meerdere sollicitanten uit. Samen doen ze verschillende activiteiten, waardoor de recruiter meteen ziet hoe iemand in groepsverband werkt. Ook competenties zoals creatief denken, leiderschap en flexibiliteit komen tijdens dit soort activiteiten naar voren.
 
Een snelle pitch
 
Veel recruiters vinden een cv of motivatiebrief vooral een saaie lap tekst. Daarom wordt er tegenwoordig steeds meer gevraagd om een sollicitatievideo. In dit soort video's krijg je 30 seconden de kans om jezelf te pitchen. Sommige managers maken het helemaal bont. Zo introduceerde Plopsaland de rollercoaster pitch, waarbij je jezelf moet presenteren tijdens een ritje in een achtbaan.

 

Maak van je cv en motivatiebrief géén saaie lap tekst: Vijf tips om te solliciteren op een creatieve manier

 
Een sollicitatiegesprek, maar dan anders
 
Sommige experts zeggen dat er in feite niks mis is met een sollicitatiegesprek. Deze gesprekken moeten alleen wel gestructureerd worden. Alle kandidaten moeten dezelfde vragen krijgen en deze moeten in een vaste volgorde gesteld worden. Zo kunnen alle antwoorden echt goed met elkaar vergeleken worden. Hierdoor kan je objectief zien wie de beste kandidaat is.

 

Wil jij je sollicitatieskills bijwerken? Zoek dan een vacature uit die je interesseert en solliciteer snel! 

Digitalisering: een vooruitgang voor uitzendkracht en uitzendconsulent

Philippe De Backer, federaal minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, bracht een bezoek aan de Konvert-collega's van Konvert Antwerpen. Een hele eer!

Lees meer
konvert linkshandigen zijkant

Ben jij linkshandig? Dan kun je makkelijk geld verdienen!

Als jij iemand bent die linkshandig is, dan weet je dat jij misschien wel een streepje voor hebt op mensen die rechtshandig zijn. Zo worden linkshandigen vaak gezien als meer creatief, maar zijn mensen die alles met links doen vaak ook beter in wiskunde en ruimtelijk inzicht.

Lees meer

Zoute Grand Prix®

Vorig weekend was Knokke de place-to-be voor de autoliefhebber

Lees meer

Konvert-rallypiloot vol vertrouwen naar de Omloop van Vlaanderen!

In de Omloop van Vlaanderen komt voor de derde keer dit jaar de blauwe Konvert Ford Fiesta aan de start.

Lees meer