Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

20 minuten in de natuur is minder stress

Werk / Privé

Wanneer iemand stress ervaart, geven we al snel het advies om een rustige wandeling in de natuur te maken. Heeft dit advies ook echt nut of is een natuurwandeling niet de beste manier om je stress te verlagen? Onderzoekers aan de University of Michigan (VS) besloten om het te onderzoeken. Hiervoor kozen ze 36 deelnemers uit die acht weken lang in de gaten werden gehouden.

natuur doet stress verminderen - Konvert
Een rustige wandeling in de natuur doet je stressniveau zakken

Drie keer tien minuten in de natuur

Alle deelnemers van dit onderzoek moesten gedurende acht weken meer tijd doorbrengen in de natuur. Dat betekende dat ze iedere week minstens drie keer tien minuten in de natuur moesten zijn. Ze mochten zelf bepalen wat voor soort natuurgebied dit zou zijn. Tijdens deze bezoekjes mochten de deelnemers hun telefoons niet gebruiken, niet lezen en geen intensieve gesprekken voeren. Dit zijn namelijk allemaal activiteiten die je stressniveau kunnen verhogen. Om de week werd er speeksel afgenomen bij alle deelnemers. Dit speeksel werd onderzocht om te zien hoeveel cortisol hun lichaam aanmaakte. Dit staat ook wel bekend als het stresshormoon. Zo konden de onderzoekers in de gaten houden wat voor een effect een natuurbezoek heeft op het stresslevel van je lichaam.

Wandelen kan ook naar en van het werk: Een job vlakbij huis zorgt voor meer geluk

De invloed van de natuur op je stressniveau

Uit het onderzoek bleek dat de hoeveelheid cortisol in het speeksel van alle deelnemers steeds meer afnam. Gemiddeld was de daling 21,3% in het uur nadat de deelnemers minstens tien minuten in de natuur doorbrachten. Het viel de onderzoekers bovendien op dat de duur van het natuurbezoek invloed had op de daling van het stresshormoon. Zo was de daling sterker wanneer mensen twintig of zelfs dertig minuten in de natuur hadden doorgebracht. Het loont dus om langer door de natuur te wandelen.

Het loont om langer door de natuur te wandelen. Je stresshormoon daalt meer des te langer je natuurbezoek duurt.

De voordelen van een natuurwandeling

Uit dit onderzoek komt dus duidelijk naar voren dat het ontzettend goed voor je is om meer tijd door te brengen in de natuur. Het zorgt ervoor dat je stressniveau daalt, waardoor je weer meer energie over hebt voor je werk. Eigenlijk zou iedereen dus een paar keer per week een bezoekje moeten brengen aan een natuurgebied in de buurt. Het is niet alleen heel goed voor je lichaam, maar ook voor je geest. Zo blijf je fit, gelukkig en kan je iedere tegenslag op je werk aan. Heb jij dus een mooi bos of een gezellig park in de buurt van je huis? Trek dan je wandelschoenen aan en ga een paar keer per week (tijdens je middagpauze?) op pad!

Kleuren is goed voor je gezondheid

Voel je wat stress of gejaagdheid? Neem een kleurboek en kleur de stress van je af!

Lees meer

Dit is waarom maandag een rotdag is

Veel mensen ervaren maandag als een echte rotdag. Dat is niet helemaal verwonderlijk, als je leest waarom...

Lees meer

Het succes van telaatkomers

Uit onderzoek blijkt dat laatkomers succesvol zijn. Mensen die vaak te laat komen, hebben vele kwaliteiten.

Lees meer

Digitalisering: een vooruitgang voor uitzendkracht en uitzendconsulent

Philippe De Backer, federaal minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, bracht een bezoek aan de Konvert-collega's van Konvert Antwerpen. Een hele eer!

Lees meer