Nieuwsbericht

konvert social media

Tweeten en liken tijdens het werk, mag dat?

01-06-2018

Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en een tweetje is in mum van tijd geplaatst, ook tijdens het werk. Maar het is goed om je te realiseren dat niet elke werkgever blij wordt van personeelsleden die continu actief zijn op social media. De meeste werkgevers hanteren dan ook regels rondom het gebruik van je telefoon op het werk. De ene werkgever is daarin strenger dan de andere. Het is belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de regels die gelden bij een werkgever.
 
Verbod?
 
Veel werkgevers hanteren geen strikt verbod op social media tijdens werktijd. Ze zien in dat het gebruik ervan kan bijdragen aan je contact met bijvoorbeeld zakelijke relaties. Misschien kun je via social media immers wel die ene belangrijke klant binnenhalen. Toegang tot social media bevordert interactie tussen medewerkers en zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van belangrijk nieuws dat te maken heeft met je werk. En mocht een werkgever wel een verbod hanteren, dan mag je vaak wel tijdens je pauze op social media.

Beperkingen en beleid
 
Werkgevers willen de werkzoekende generatie anno 2018 natuurlijk niet afschrikken met een verbod op social media, maar geven over het algemeen ook geen carte blanche. Aan het gebruik van social media op de werkvloer kunnen namelijk risico's kleven. Zo zou vertrouwelijke bedrijfsinformatie kunnen uitlekken als er onzorgvuldig gebruik wordt gemaakt van social media. Werkgevers wordt aangeraden om alle regels rondom het gebruik van social media vast te leggen in een policy. Deze policy wordt dan bijvoorbeeld bij aanvang van je dienstverband, samen met je arbeidsreglement, aangeboden. De werkgever gaat er daarna van uit dat je de regels kent en ze toepast.
 
Zakelijk gebruik van social media
 
Bijna ieder bedrijf gebruikt tegenwoordig Facebook, Twitter, LinkedIn, et cetera. Sommige werkgevers verwachten dan ook van hun personeelsleden dat zij in staat zijn goed met deze social media om te gaan. Dat houdt in dat je bijvoorbeeld weet hoe je via social media met (potentiële) klanten communiceert. Ook het herkennen van een klacht, die door een klant online is gezet, kan bij het zakelijke gebruik van social media horen. Die klacht moet dan natuurlijk opgelost worden. Sommige werkgevers bieden daarom een training in het gebruik van social media aan.
 
Als je de regels overtreedt
 
Moet je direct voor je baan vrezen als je de regels uit zo'n policy een keer overtreedt? Dat ligt eraan wat er is gebeurd en wat de gevolgen zijn. Een onschuldig tweetje is minder kwalijk dan het lekken van vertrouwelijke klantgegevens. In het laatste geval zal je werkgever ook een onderzoek moeten (laten) starten. Over het algemeen raak je echter niet direct je baan kwijt als je de regels een keer per abuis overtreedt.
 
Eigen intranet
 
Om te voorkomen dat personeelsleden continu op openbare social media met elkaar communiceren, wordt werkgevers tegenwoordig aangeraden om zelf, via een intranet, te zorgen voor een eenvoudige manier waarop medewerkers met elkaar kunnen communiceren. Dat bevordert de samenwerking binnen een bedrijf. Er kan echter ook een keerzijde aan zo'n intranet zitten: het ontstaan van cyberpesten onder collega's. Om dit te voorkomen, is ook het gebruik van zo'n intranet vaak aan omgangsregels gebonden.
 
Social media buiten werktijd
 
Buiten werktijd ben je natuurlijk in principe vrij om te doen wat je wilt. Je hoeft je voor persoonlijk gebruik van social media dan ook niet te verantwoorden, zolang je je werkgever maar niet schaadt. Werkgevers spreken daarom soms met personeelsleden af dat alles wat zij op social media zetten, voor eigen rekening komt en niet voor die van de werkgever.
 
Vermijd reputatieschade
 
Realiseer je echter wel dat je, ook buiten werktijd, nog altijd wel een werknemer bent. Je kunt je dus in je vrije tijd niet zomaar beledigend over je werkgever uitlaten op social media. Als je de reputatie van je werkgever ondermijnt, bijvoorbeeld door je leidinggevende te beledigen op een forum, dan is je werkgever daar natuurlijk niet blij mee. De meeste social media verbieden overigens ook, via hun algemene voorwaarden, dat je andermans reputatie schaadt.

Grijs gebied
 
Ondanks heldere afspraken en gezond verstand, blijft er bij het gebruik van social media soms sprake van een grijs gebied. Een foto van een avondje stappen met collega's op Facebook zetten, dat is vaak niet zo'n probleem. Maar wat als jouw collega daar dronken op staat? Hoe met zulke gevallen wordt omgegaan, verschilt vaak van geval tot geval. Het belangrijkste is dat zowel werkgever als werknemer heldere afspraken maken over het gebruik van social media en de afspraken naleven. Op die manier kunnen de meeste onaangename verrassingen geheel voorkomen worden.
 
 
Wat met zekerheid mag? Dat is Konvert volgen op Facebook, Instagram of LinkedIn. Daar kan niemand wat op tegen hebben. Toch?  
 
konvert social media zijkant
konvert-blog-solliciteren

Is de tijd van het klassieke sollicitatiegesprek voorbij?

Tijdens een sollicitatiegesprek wil een werkgever je beter leren kennen, maar lukt dat wel? Veel mensen weten precies wat ze moeten zeggen tijdens deze gesprekken. Ze hebben mooie antwoorden klaar, kunnen interessante anekdotes ...

Lees meer
konvert-blog-koud

Werk je in de kou? Zo houd je het vol

De winter is een bittere tijd voor veel harde werkers. Bouwvakkers, tuiniers en wegenmakers werken dag in, dag uit in de kou. Ook werknemers in een koude supermarkt of koelcel moeten het iedere dag weer ontgelden. Jammer, ...

Lees meer
konvert-blog-moe

Heb jij meer nachtrust nodig? Volg dan deze tip

We hebben allemaal behoefte aan genoeg slaap. Zo kunnen we weer opladen na een drukke dag en hebben we genoeg energie voor ons werk, onze vrienden en onze hobby's. Helaas lukt het lang niet altijd om van deze welverdiende rust te genieten.

Lees meer
konvert-blog-maak-een-todo

De balans tussen werk en privé: hoe doe je dat?

Een work/life balans: we willen het allemaal, maar hoe bereik je het? Het liefste willen we lekker werken, tijd doorbrengen met onze vrienden, aandacht hebben voor ons gezin en ook nog eens ons huishouden runnen. Wil jij je balans terugvinden? Volg dan deze zeven tips.

Lees meer