Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

Tweeten en liken tijdens het werk, mag dat?

Jobs
Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en een tweetje is in mum van tijd geplaatst, ook tijdens het werk. Maar het is goed om je te realiseren dat niet elke werkgever blij wordt van personeelsleden die continu actief zijn op social media. De meeste werkgevers hanteren dan ook regels rondom het gebruik van je telefoon op het werk. De ene werkgever is daarin strenger dan de andere. Het is belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de regels die gelden bij een werkgever.
 
Verbod?
 
Veel werkgevers hanteren geen strikt verbod op social media tijdens werktijd. Ze zien in dat het gebruik ervan kan bijdragen aan je contact met bijvoorbeeld zakelijke relaties. Misschien kun je via social media immers wel die ene belangrijke klant binnenhalen. Toegang tot social media bevordert interactie tussen medewerkers en zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van belangrijk nieuws dat te maken heeft met je werk. En mocht een werkgever wel een verbod hanteren, dan mag je vaak wel tijdens je pauze op social media.

Beperkingen en beleid
 
Werkgevers willen de werkzoekende generatie anno 2018 natuurlijk niet afschrikken met een verbod op social media, maar geven over het algemeen ook geen carte blanche. Aan het gebruik van social media op de werkvloer kunnen namelijk risico's kleven. Zo zou vertrouwelijke bedrijfsinformatie kunnen uitlekken als er onzorgvuldig gebruik wordt gemaakt van social media. Werkgevers wordt aangeraden om alle regels rondom het gebruik van social media vast te leggen in een policy. Deze policy wordt dan bijvoorbeeld bij aanvang van je dienstverband, samen met je arbeidsreglement, aangeboden. De werkgever gaat er daarna van uit dat je de regels kent en ze toepast.

 

Meer lezen: Communiceren op de werkvloer: de do's en don'ts

 
Zakelijk gebruik van social media
 
Bijna ieder bedrijf gebruikt tegenwoordig Facebook, Twitter, LinkedIn, et cetera. Sommige werkgevers verwachten dan ook van hun personeelsleden dat zij in staat zijn goed met deze social media om te gaan. Dat houdt in dat je bijvoorbeeld weet hoe je via social media met (potentiële) klanten communiceert. Ook het herkennen van een klacht, die door een klant online is gezet, kan bij het zakelijke gebruik van social media horen. Die klacht moet dan natuurlijk opgelost worden. Sommige werkgevers bieden daarom een training in het gebruik van social media aan.
 
Als je de regels overtreedt
 
Moet je direct voor je baan vrezen als je de regels uit zo'n policy een keer overtreedt? Dat ligt eraan wat er is gebeurd en wat de gevolgen zijn. Een onschuldig tweetje is minder kwalijk dan het lekken van vertrouwelijke klantgegevens. In het laatste geval zal je werkgever ook een onderzoek moeten (laten) starten. Over het algemeen raak je echter niet direct je baan kwijt als je de regels een keer per abuis overtreedt.
 
Eigen intranet
 
Om te voorkomen dat personeelsleden continu op openbare social media met elkaar communiceren, wordt werkgevers tegenwoordig aangeraden om zelf, via een intranet, te zorgen voor een eenvoudige manier waarop medewerkers met elkaar kunnen communiceren. Dat bevordert de samenwerking binnen een bedrijf. Er kan echter ook een keerzijde aan zo'n intranet zitten: het ontstaan van cyberpesten onder collega's. Om dit te voorkomen, is ook het gebruik van zo'n intranet vaak aan omgangsregels gebonden.
 
Social media buiten werktijd
 
Buiten werktijd ben je natuurlijk in principe vrij om te doen wat je wilt. Je hoeft je voor persoonlijk gebruik van social media dan ook niet te verantwoorden, zolang je je werkgever maar niet schaadt. Werkgevers spreken daarom soms met personeelsleden af dat alles wat zij op social media zetten, voor eigen rekening komt en niet voor die van de werkgever.
 
Vermijd reputatieschade
 
Realiseer je echter wel dat je, ook buiten werktijd, nog altijd wel een werknemer bent. Je kunt je dus in je vrije tijd niet zomaar beledigend over je werkgever uitlaten op social media. Als je de reputatie van je werkgever ondermijnt, bijvoorbeeld door je leidinggevende te beledigen op een forum, dan is je werkgever daar natuurlijk niet blij mee. De meeste social media verbieden overigens ook, via hun algemene voorwaarden, dat je andermans reputatie schaadt.

 

Lees ook: Een professionele indruk maken op social media doe je zo


Grijs gebied
 
Ondanks heldere afspraken en gezond verstand, blijft er bij het gebruik van social media soms sprake van een grijs gebied. Een foto van een avondje stappen met collega's op Facebook zetten, dat is vaak niet zo'n probleem. Maar wat als jouw collega daar dronken op staat? Hoe met zulke gevallen wordt omgegaan, verschilt vaak van geval tot geval. Het belangrijkste is dat zowel werkgever als werknemer heldere afspraken maken over het gebruik van social media en de afspraken naleven. Op die manier kunnen de meeste onaangename verrassingen geheel voorkomen worden.
 

 

 
Wat met zekerheid mag? Dat is Konvert volgen op Facebook, Instagram of LinkedIn. Daar kan niemand wat op tegen hebben. Toch?  
 

Diagnose: burn-out. Wat nu?

Burn-out? Je bent niet alleen. Het aantal blijft stijgen. Gelukkig weten we steeds beter hoe we het moeten overwinnen, herkennen en voorkomen.

Lees meer

Bore-out? Zo voorkom jij verveling!

Verveling = vervelend? Ja! Verveel jij je soms op het werk? Wat doe je dan? Share je tips in de comments!

Lees meer

20 minuten in de natuur is minder stress

Het is wetenschappelijk bewezen: een half uur in de natuur kan je stressniveau aanzienlijk doen dalen. Je weet wat je te doen staat in je middagpauze!

Lees meer

8 tips om elke werkdag 10.000 stappen te halen

En, hoeveel stappen heb jij vandaag al gezet? 10.000 stappen halen op een werkdag, het is niet evident. Wij hebben enkele tips voor jou om je target makkelijker te halen!

Lees meer