Nieuwsbericht

Terug naar nieuws

Efficiënt rekruteren is serious business

Werk / Privé

Hoe vind je de juiste persoon voor de vacature? Goed rekruteren kan je leren. Het is meegaan met je tijd, snel schakelen en zorgen dat de puzzelstukken perfect in elkaar passen. Jong talent aantrekken én houden is voor veel bedrijven een uitdaging. Vacatures raken niet ingevuld en de ‘war for talent’ lijkt volop aan de gang. Te veel bedrijven vissen in dezelfde vijver en wachten tot de juiste kandidaat toehapt . Vijf tips kunnen ervoor zorgen dat je sneller de juiste vis aan de haak slaat.

solliciteren via Skype - Konvert
Vandaag de dag kun je solliciteren via een videocall.

1 // Social is een must

Zoek jong talent waar het vooral te vinden is. Sociale media dus. Gebruik ook Instagram, Facebook en LinkedIn om je verhaal te vertellen en de vacature te plaatsen. Social media slim inzetten, loont! Zorg dat je zichtbaar bent en durf in dialoog gaan met potentiële werknemers via andere kanalen. Vandaag kan het allemaal, zelfs solliciteren via Skype.

Lees zeker ook: Een professionele indruk maken op social media doe je zo

2 // Mobiel is in

Zorg voor een responsive design van je website of online vacature voor mobiele apparaten. Mensen surfen steeds vaker met hun tablet of mobiel toestel. Van solliciteren wordt vandaag meer gebruiksgemak verwacht en kandidaten willen het liefst solliciteren met één druk op de knop. Zorg dat potentiële werknemers niet afhaken doordat het allemaal te ingewikkeld wordt... of te lang duurt.

3 // Durf snel schakelen

Te lange rekruteringsprocessen doen goede kandidaten misschien afhaken. Een efficiënt proces begint met een correcte functieomschrijving. Welk profiel zoek je precies? Gericht op zoek gaan, zorgt voor een gerichtere instroom en tijdswinst bij de selectie. Wees duidelijk, eerlijk en communiceer je eisen. Hou kandidaten niet onnodig lang aan het lijntje. Hak snel knopen door en hou de tijd tussen eerste contact en aanwerving zo kort mogelijk.

jobinterview - konvert
Een efficiënt proces begint met een correcte functieomschrijving

4 // Schakel je netwerk in

Je medewerkers zijn het uithangbord van je bedrijf of organisatie en de beste ambassadeurs. Ze hebben een uitgebreid netwerk waarmee je bepaalde profielen kunt bereiken. Laat ze hun ervaringen delen op sociale media. Motiveer hen om ook de vacature te delen.

5 // Denk aan het totaalplaatje

Het moet kloppen. Loon is belangrijk, maar ook bedrijfscultuur, opleidingskansen, talentmanagement en langetermijnperspectieven kunnen doorslaggevend zijn. Creëer je verwachtingen, zorg dan vooral dat die ingelost kunnen worden. Mensen zitten er vandaag niet mee in om kort nadat ze begonnen zijn, al ergens anders aan de slag te gaan.

Kleuren is goed voor je gezondheid

Voel je wat stress of gejaagdheid? Neem een kleurboek en kleur de stress van je af!

Lees meer

Dit is waarom maandag een rotdag is

Veel mensen ervaren maandag als een echte rotdag. Dat is niet helemaal verwonderlijk, als je leest waarom...

Lees meer

Het succes van telaatkomers

Uit onderzoek blijkt dat laatkomers succesvol zijn. Mensen die vaak te laat komen, hebben vele kwaliteiten.

Lees meer

Digitalisering: een vooruitgang voor uitzendkracht en uitzendconsulent

Philippe De Backer, federaal minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, bracht een bezoek aan de Konvert-collega's van Konvert Antwerpen. Een hele eer!

Lees meer